Online Reviews

Weer vijf sterren: Zo krijg je meer klantrecensies!

Als ondernemer moet je gezien worden om meer omzet en winst te maken. Je kunt adverteren, SEO experts inhuren of weer een korting geven op jouw assortiment. Wil je nieuwe klanten krijgen zonder hoge kosten te maken? Met ‘online reviews’ ofwel klantrecensies kun je zichtbaarheid uitbreiden, klantvertrouwen winnen én hogere omzetten draaien. Maak het onderscheid en laat jouw concurrenten ver achter je met de meest vertrouwde manier van marketing; klantrecensies!

Gratis Review Consult

Maakt uw bedrijf al optimaal gebruik van reviews? Meld u aan en ontvang een geheel vrijblijvend gratis review consult (t.w.v €149)

Waarom zijn klantrecensies belangrijk?

Als ondernemer moet je gezien worden om meer omzet en winst te maken. Je kunt adverteren, SEO experts inhuren of weer een korting geven op jouw assortiment. Wil je nieuwe klanten krijgen zonder hoge kosten te maken? Met ‘online reviews’ ofwel klantrecensies kun je zichtbaarheid uitbreiden, klantvertrouwen winnen én hogere omzetten draaien. Maak het onderscheid en laat jouw concurrenten ver achter je met de meest vertrouwde manier van marketing; klantrecensies!

Als je meer klantrecensies verzamelt, dan zul je ook hoger komen te staan in de zoekresultaten pagina’s van zoekmachines als Google. Daarmee is het een vorm van zoekmachine optimalisatie (SEO). De ranking van Google, Bing, Yahoo en de rest wordt voor een aanzienlijk deel bepaald op basis van relevantie en online ‘buzz’. User reviews spelen hier een belangrijke rol in.

Een slager die zijn eigen vlees keurt vertrouw je niet, dat is logisch. Toch besteden bedrijven enorm veel geld om klanten ervan te overtuigen dat zij de beste keuze zijn. Geïnteresseerde consumenten zoeken liever naar onafhankelijke reviews, of beter nog persoonlijke ervaringen met jouw producten of diensten. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 90% van de consumenten liever niet kopen bij een aanbieder zonder recensies.

Je kunt best van mening zijn dat jij een uniek bedrijf hebt, toch wijst één Google zoekopdracht uit dat er veel concurrenten zijn. Je moet onderscheid maken, dan is iedere positieve review weer een trede op de trap naar de hoogste positie. En niet alleen in Google, maar ook op andere sites en bij klanten die jouw diensten aanbevelen in hun omgeving.

Als je een klein beetje kennis hebt van marketing, dan heb je vast weleens gehoord van de ‘sales funnel’ ofwel de verkooptrechter. Maak van een lead een betalende klant door ze zekerheid te bieden. Klantrecensies kunnen die laatste overtuigende factor zijn om een beslissing te nemen. Sterker nog, ze kunnen in meerdere fasen van de trechter terugkeren!

Uit onderzoek is gebleken dat een bedrijf ergens tussen vijf tot tien procent extra inkomsten kan genereren bij iedere ster die bij de rating opgeteld wordt. Grotere aantallen reviews zorgen ervoor dat een enkele negatieve recensie jouw gemiddelde niet direct torpedeert. Waarom ook negatieve klantrecensies van belang zijn lees je verder op deze pagina.

10 zaken die je moet weten over online reviews

Zo, nu weet waarom reviews van klanten van belang zijn voor jouw onderneming. Voor we verder gaan is het goed om deze tien feiten over klantrecensies te weten:

Een aantal statistieken zijn gemiddelden, daarnaast zullen per land of regio de cijfers afwijken. Met name wat betreft Google reviews heeft Nederland nog flink in te halen op Amerika. Het geeft wel aan hoe belangrijk de mening van mede-consumenten is. Zorg daarom dat je klanten als ambassadeur inzet van jouw bedrijf, product of dienst.

Waarom werken klantrecensies zo goed?

We kunnen een heel lange pagina vullen met interessante statistieken, maar dat beantwoordt niet de vraag waarom klantrecensies eigenlijk zo goed werken. Om te beginnen vertrouwen consumenten elkaar meer dan ze bedrijven vertrouwen. Een bestaande klant heeft enerzijds een gelijkwaardige positie als een potentiële klant met interesse, anderzijds heeft een persoon die reeds klant is een autoritaire functie door ervaring. Als je meerdere teksten leest van tevreden klanten, dan zul je meer overtuigd raken van de kwaliteit dan een reclameslogan van een bedrijf dat zichzelf op de borst klopt. Het aantal klantrecensies is hierbij van belang. Meer user reviews bij een product leidt tot een hogere verkoop van dat product. De conversie kan tot bijna 300 procent stijgen, daarnaast wordt het beantwoorden van klantrecensies zeer gewaardeerd door consumenten die nog geen klant zijn. Als je dus niet investeert in deze gouden marketing methode, dan kun je veel inkomsten mislopen.

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn

Het zou mooi zijn als iedereen je 5/5 sterren geeft, een waardering van 10/10 of een score van 100%. Maar dat is onwaarschijnlijk, het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Toch is het helemaal niet nodig om bij de pakken neer te gaan zitten of in huilen uit te barsten als er een keer toch een negatieve klantrecensie binnenkomt. Waarom niet? In de eerste plaats omdat klanten niet vertrouwen in een zaak die alleen maar volledig tevreden klanten heeft. Als iets er te goed uitziet om waar te zijn, dan is dit meestal ook zo. Nuchtere Nederlanders laten zich niet zomaar om de tuin leiden. Daarnaast kun je leren van negatieve input. Niet iedereen denkt hetzelfde, of heeft behoefte aan dezelfde wijze van dienstverlening. Wat jou perfect lijkt, vind een ander wellicht waardeloos. Probeer te begrijpen waarom de klantervaring niet goed was, en kijk of je wellicht actie moet ondernemen om jouw manier van handelen te verbeteren. Een dikke huid is daarbij nodig als ondernemer.

Zijn online reviews eigenlijk wel betrouwbaar?

Over een dikke huid gesproken; dit is de “olifant in de kamer” … kun je klantrecensies online eigenlijk wel vertrouwen? Kort gesteld ja, je kunt reviews van klanten vertrouwen. Zeker wanneer het grotere aantallen zijn die verspreid zijn over een langere periode, inclusief naam en een diverse mix van goed en beter. Review sites hebben diverse controles op misbruik, met voldoende echte klantrecensies maakt het niet uit als er enkele ‘schimmige’ reviews tussen zitten. Naast de waardering in sterren zijn het vooral ook de persoonlijke ervaringen die zwaar wegen. Het ‘waarom’ achter de score maakt het verschil.

Kan ik klantrecensies kopen?

Ja hoor, dat kan zeker. Er zijn bedrijfjes die veel accounts beheren van ‘klanten’ die reviews schrijven op afroep. En copywriters die er zo een lijst aan teksten uitdraaien. Maar dat weten beheerders van review sites ook, en zij controleren op deze praktijken. Je kunt van deze sites verwijderd worden als je betrapt wordt en erger nog; je kunt het vertrouwen van de klant schaden als ze vermoeden dat er een vuil spelletje wordt gespeeld. Verdienen is daarom beter dan kopen, daarnaast kun je veel leren uit echte ervaringen van klanten.

Iedere mening is waardevol

Let ook op met het promoten van alleen positieve klantrecensies. Uiteraard wil je zo snel mogelijk een flink aantal 4 en 5 sterren reviews verzamelen, toch moet je oppassen met alleen klanten uitnodigen voor een recensie waar je van weet dat ze tevreden zijn. In de eerste plaats omdat deze ‘review gating’ tegen de richtlijnen van Google ingaat. Wanneer er vermoed wordt dat iemand deze praktijk toepast, dan kan dit een negatieve uitwerking op de ranking hebben. Daarnaast geeft het ook een vertekend beeld van de klandizie en de meningen die er onder het klantenbestand bestaan. Je kunt proberen de krenten uit de pap te halen, maar dit is geen lange-termijn visie. Het is in theorie mogelijk om bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren, en dan alleen bij een positieve reactie de respondent uit te nodigen om een klantrecensie te schrijven. Maar dat het mogelijk is, betekent niet dat het de beste route is naar meer klanten werven.