10 zaken die je moet weten over online reviews
Zo, nu weet waarom reviews van klanten van belang zijn voor jouw onderneming. Voor we verder gaan is het goed om deze tien feiten over klantrecensies te weten:
- Ruim tachtig procent van consumenten lezen recensies van lokale ondernemingen.
- Bijna driekwart van consumenten neemt geen aankoopbeslissing zonder eerst een aantal reviews te lezen.
- Ruim de helft van consumenten vindt vier sterren het minimum om tot aankoop over te gaan.
- Bijna de helft van consumenten focust zich op de meest recente reviews.
- Meer dan negentig procent van Millennials vertrouwt op klantrecensies alsof het persoonlijke relaties zijn.
- Er zijn gemiddeld tien reviews nodig om een klant te overtuigen, bij hogere bedragen stijgt dit aantal aanzienlijk.
- Gemiddeld zal een consument bijna een kwartier recensies lezen alvorens een beslissing te maken, ook hierbij speelt het aankoopbedrag een belangrijke rol.
- Consumenten hebben gemiddeld genomen bijna dubbel zoveel vertrouwen in bedrijven die reageren op user reviews.
- Recensies wegen zwaar binnen het Google zoekalgoritme, met name voor lokale bedrijven.
- Ruim de helft van alle bedrijfsreviews wereldwijd staan op Google. Productreviews worden hier niet in meegeteld.
Een aantal statistieken zijn gemiddelden, daarnaast zullen per land of regio de cijfers afwijken. Met name wat betreft Google reviews heeft Nederland nog flink in te halen op Amerika. Het geeft wel aan hoe belangrijk de mening van mede-consumenten is. Zorg daarom dat je klanten als ambassadeur inzet van jouw bedrijf, product of dienst.