Google toont concurrerende zoekdiensten bij zoeken bedrijven

 

Sinds kort toont Google alternatieve zoeksites als je naar een bedrijf of dienstverlening zoekt. Het is een poging om de Europese Commissie tevreden te houden.

Is je boiler kapot, dan zoek je waarschijnlijk op Google naar ‘boiler reparatie [woonplaats]’. Na een waslijst van advertenties krijg je dan de resultaten die Google het beste bij jou vindt passen. Maar in een knieval naar de Europese Commissie toont Google voortaan ook een blokje met alternatieve zoeksites.

Sinds begin 2019 experimenteert Google met het tonen van concurrerende websites, schrijft SearchEngingLand.com, maar sinds kort is deze functie ook daadwerkelijk naar verschillende Europese landen uitgerold. Dit is ook in Nederland het geval. Zoek je bijvoorbeeld op ‘bloemenwinkel Amsterdam’, dan krijg je als alternatieve zoeksites DeTelefoongids.nl en Openingstijden.nl voorgesorteerd, onder het kopje ‘Resultaten zoeken voor’.

 

General marketing google specialist

‘Rival Links’-voorstel

In 2013 en 2014 deed Google al een poging om meer rivalen te tonen met het zogenoemde ‘rival links-voorstel’. Concurrenten zoals Yelp vonden het voorstel niet ver genoeg gaan en de Europese Commissie was het daarmee eens.

In maart 2019 schreef Yelp een blogpost over het nieuwe huidige idee van Google. De site noemt het voorstel ‘nog erger dan de vorige’ en sloot data en plaatjes bij om te laten zien dat de alternatieve zoeksites nauwelijks gezien worden door de gebruiker. Volgens Yelp is de situatie alleen maar erger geworden de afgelopen jaren, waarbij 7 van de 10 klikken naar Google-sites gaan, terwijl dit in de jaren 2013 en 2014 nog 5 van de 10 klikken waren.

Het is niet bekend wanneer de Europese Commissie zich over dit alternatief uitspreekt, maar in 2018 heeft Brussel al wel vragen gesteld aan Google over mogelijke oneerlijke concurrentie op dit gebied.

8 miljard euro boete

De afgelopen jaren kreeg Google driemaal een miljardenboete van de EU voor machtsmisbruik. Samen heeft dit Google al 8 miljard dollar gekost. De laatste was in maart 2019 voor het voortrekken van de advertentieverkoopdienst AdSense.